De Highlights van anderhalve week! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Danielle - WaarBenJij.nu De Highlights van anderhalve week! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Danielle - WaarBenJij.nu

De Highlights van anderhalve week!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Danielle

31 Maart 2010 | Hongarije, Boedapest

Voor ik begin moet ik zeggen dat we heel veel hebben gedaan en ik helaas een hele hoop leuke details eruit moet laten aangezien het anders echt veeelste lang wordt, dus hier even onze high lights!

Laat ik beginnen met 15 maart, een soort Koninginnedag hier maar dan met een politieke ondertoon en zonder al de oranje mensen en minder bier. Wij moeten namelijk voor school het nieuws van centraal en oost europa presenteren en het leek ons leuk om dit event er in te verwerken. Dus wij met de video camera brillen op en onze zelfgemaakte microfoon gingen wij als volwaardige journalisten de dag verslaan… Dit is eigenlijk tactiek want dan hoeven we minder voor de klas te zeggen. Maar ik probeer de filmpjes nog op deze site te zetten maar heb schijnbaar m’n maximum bereikt, het zijn wel zeer komische filmpjes, we beginnen ook echt met : ‘Good afternoon this is Danielle from BBS (Budapest business school) news’ en eindigen met ‘Proost’ met een gigantische worst in onze hand.

Ook is een vriendin uit Breda gekomen, Ilse. Nou die hebben we meteen naar de hoofdstraten genomen en zijn lekker wezen stappen. We waren heel blij dat ze kwam want ze had dropjes, hagelslag, stroopwafels en films meegenomen!! Maar nu is Ilse ook een beetje verBudapest..
Ze was vrijdag aangekomen en zondag ging ze helaas alweer weg, toen we haar op het vliegveld hadden afgezet zijn we doorgereden naar ons appartement om onze spullen te pakken om aan onze eigen reis te beginnen.
Want we hadden eigenlijk al een beetje besloten van als het school vakantie zou zijn dat we dan de buurlanden wouden gaan bezoeken en dat werden Kroatië daarna Servië en dan gingen Merel en ik nog naar Polen (Kelly kon niet omdat dat weekend haar vriend kwam).

Dus zo gezegd zo gedaan de reis verliep vlot, ondanks een vreemde grens controle waar we ineens heel serieus onze auto aan de kant moesten zetten en alle papieren en ID’s werden moesten laten zien, maar dat de spanning wel brak toen de man terug kwam met onze Documenten en zei: Goh reizen jullie solo, waar zijn jullie mannen die jullie moeten beschermen?
Voor de reis hadden we 1 hostel in de hoofdstad van Kroatië opgezocht. Daar aangekomen bleek het Hostel vol, shit dachten we even maar het meisje hielp ons aan een andere.. dus wij weer op weg.. Dit Hostel lag echt midden in het centrum en zat midden tussen de restaurantjes, plus er was plaats 2nachten en 3dagen! We hadden verwacht dat Zagreb een beetje hetzelfde zou zijn als Budapest maar dat vooroordeel was niet helemaal waar, de mensen zien er hartstikke verzorgd en niet sletterig uit en het Engels is over het algemeen erg goed! De stad is heel verspreid waardoor we eerst dachten dat het heel klein was maar het barsten van leuke terrasjes en leuke winkeltjes. Onze laatste nacht in het Hostel kwamen we in de gezamenlijke huiskamer een Nederlandse man tegen die demograaf was, een heeeel gesprek mee gehouden over hoe slecht het eigenlijk met Kroatië gaat en of ze nu wel of niet bij de EU komen.. Wij waren wel geïnteresseerd want dit konden we meteen meenemen voor onze presentatie en we hadden onze eigen geheime bron.. Verder kon de man ons ook nog vertellen dat Ana Grepo, de vrouw die het Hostel leidde, voormalig Miss Joegoslavië is geweest! Allen was ze daarna een beetje in een dip gekomen en had ook haar lippen tot banaan formaat op laten spuiten.. we mochten dan ook niet met haar op de foto.

De derde dag gingen we dan op weg naar Servië, de reis zou ongeveer 4 uur duren.. Blij aangekomen bij de grens gaven we onze ID’s aan het mannetje in hokje 1 (we zijn nu echt ervaren vignetten kopers en grens passeerders) tot de man ineens zei: paspoort? Wij (Kelly en ik, merel had wel een paspoort) uhh nee die hebben we niet bij, nou mochten we toch door rijden naar hokje 2. De man deed hetzelfde vroeg weer om de documenten en zei toen dat we een paspoort voor Servië nodig hadden, ik probeerde nog heel eigenwijs van ‘echt niet!’ waarop de politie zei: dat vertel jij mij, waarop ik een ‘Ja zeker’ niet kon laten…. Hij schoot vooral heel hard in de lach en Kelly en ik die een Europese minor hebben gedaan elkaar even aan keken van.. Woeps volgens mij ligt Servië niet in de EU. Met het schaamrood op onze wangen en onze liefste lachjes probeerde we het bij het laatste hokje (want van de jonge politie man van hok 2 mochten we het proberen) maar toen werd ons dringend doch streng verzocht snel een U bocht te maken waar bij een 2 politie man ons wees hoe.. Na wat telefoontjes en kijken op de Tomtom wat mogelijk was zijn we na Slovenië Ljubjlana gegaan, prachtige stat met leuke bruggetjes en lekker sfeertje!

Donderdagavond aangekomen hadden we een beachparty (het thema konden we niet verhelpen) van een vriendin hier.. 3uur op bed en 6.30 op want om 7.30 ging de bus naar Polen. Met een zeer internationaal gezeldschap van ongeveer 20/25 man gingen we dan om 7uur eindelijk weg. We kregen meteen een Jagermeister en het was nogal een dramatisch gezelschap en Merel en ik keken dan ook de kat uit de boom op de achterste bank, maar als snel bleken de mensne heel vriendelijk en was het tripje erg geslaagd. We hebben Auswitch en Birkenbau bezorg wat erg indrukwekkend was, zo ontzettend groot en veel in originele staat gelaten, verder hebben we een Vodka proeverij gedaan die merel en ik wonder wel hebben overleefd en verder de stad z’n hoogte punten bekeken en in traditionele Poolse restaurants gegeten… en de Mac donald’s

Op dit moment zijn we wel even blij dat we even weer kunnen relaxen in ons appartement hier in Budapest. Nogmaals bedankt voor de reacties!

• 03 April 2010 - 13:32

OomJanTanteKitty:

Ik vond jouw reisverslag heel leuk je kan het goed vertellen ik was er bijna bij groetjes tante kitty en ome jan

• 04 April 2010 - 09:18

Lizzy:

haha nou heb je goed kort kunnen laten;)
    Ben nu eigenlijk wel benieuwd naar die miss joegoslavie:P
    En hoe is het weekendje met je ouders en roell?:)
    Heeeel veel plezier nog
    Liefsxx!!

• 04 April 2010 - 13:14

Anja:

Hoi hoi,uit je reisverslagen blijkt wel weer dat je het erg naar je zin hebt daar. Gelukkig maar. Ik hoop dat je 'n paar leuke dagen hebt met je vriend en ouders. Hier momenteel koud en regenachtig, lijkt wel herfst. Geniet nog van je verdere uitstapjes daar en vergeet je studie niet. Groetjes Anja

• 07 April 2010 - 18:06

Margreet :

Hallo Danielle,
    Jij hebt een druk leventje zeg. Komt er nog wel wat van studeren?
    Heeft je moeder het naar haar zin gehad bij je.
    Overigens wat kan ze veel kibbelingen eten ongelooflijk.
    groetjes Margreet van der Zwan